Duurzaam betekent bij Hesselink Koffie meer dan enkel een duurzame koffieboon. Ecofys, een Nederlands consultancybedrijf voor duurzame energie, heeft hier interessante studies over uitgevoerd. Hieruit bleek dat de CO2-voetafdruk van koffie voor 14% bij de plantage zit, voor 6% bij het transport, voor 12% bij het productieproces en voor 68% bij het eindgebruik.
Wij beïnvloeden deze aspecten door duurzaamheid door te voeren in ieder aspect van onze organisatie. Om voor u inzichtelijk te maken hoe wij dat doen, hebben we de weg hiervan in beeld gebracht op Van Groen Naar Geluk. Deze weg begint bij de groene koffieboon die wij persoonlijk voor u selecteren en eindigt bij het schenken van geluk in de vorm van een kop koffie. Hesselink Koffie staat voor duurzame CO2-neutrale koffie, in elke zin van het woord. Zo kunt u onder andere teruglezen welke duurzame koffiebonen we gebruiken, hoe wij zelf groene energie opwekken en welke andere energiebesparende maatregelen wij nemen.
Om het streven naar duurzaamheid meer kracht bij te zetten, is de Hesselink Koffie Foundation in het leven geroepen. Vanuit deze stichting worden verschillende duurzaamheidsprojecten gesteund, zoals een zonne-energie project waarbij koffiegemeenschappen worden voorzien van duurzame stroomvoorzieningen of een Biogasproject in Tanzania waarbij biogasinstallaties worden aangelegd bij huishoudens zodat ze minder CO2 uitstoten.
Climate Neutral Group helpt bedrijven klimaatneutraal te ondernemen, waardoor ze bijdragen aan het verminderen van klimaatproblemen wereldwijd. Klimaatneutraal betekent dat de CO2 die ze uitstoten tijdens het ondernemen volledig wordt gecompenseerd. Om klimaatneutraal te worden heeft Climate Neutral Group diverse klimaatprojecten opgezet waar bedrijven CO2-credits voor kunnen kopen zodat ze hun CO2 uitstoot kunnen compenseren. Hesselink Koffie steunt het biogasproject in Tanzania. Omdat Hesselink Koffie evenveel CO2 uitstoot als dat ze compenseren, mag Hesselink Koffie het keurmerk ‘klimaatneutraal product’ van de Climate Neutral Group dragen en zichzelf klimaatneutraal noemen.
Uiteraard willen we ook weten wat het effect is van de milieubesparende maatregelen die wij nemen. Daarom vindt u in dit rapport hoe onze CO2 uitstoot in 2015, 2016 en 2017 is geweest en hoe deze is opgebouwd. Ook vindt u hier meer informatie over hoe wij de CO2 uitstoot in de supply chain proberen te verminderen.