Sharing Moments

Meer dan koffie

Wij zien koffie niet zozeer als product, maar als een service. Een service die breder is dan alleen het leveren van koffie. We streven namelijk naar betekenisvol ondernemen, naar cradle-to-cradle. Dat betekent dat jij verantwoorde koffie drinkt: van het selecteren van de bonen tot het ondersteunen van onze klanten en zélfs het ophalen van het restproduct – zodat daar nieuwe producten van gemaakt kunnen worden. Bij alles wat we doen, denken we namelijk aan de wereld om ons heen. We werken zo circulair mogelijk.

Alles wat we doen heeft impact. Duurzaamheid en betekenisvol ondernemen staan dan ook hoog bij ons in het vaandel. Hesselink Koffie draagt bij aan een betere koffiewereld, waarin we – zover mogelijk – invloed uitoefenen. Onder andere door onze verantwoorde inkoop en met onze Hesselink Koffie Foundation.

Sustainable Development Goals

Duurzaamheid speelt een doorslaggevende rol in de keuzes die wij maken binnen onze bedrijfsvoering. Hesselink Koffie ziet daarom de noodzaak van de zogenoemde Sustainable Development Goals in. De Sustainable Development Goals bestaan uit 17 doelen en 169 subdoelen die een eind moeten maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering in 2030. Deze doelen en subdoelen moeten de komende tien jaar aanzetten tot actie in domeinen die van cruciaal belang zijn voor de mensheid en planeet. De implementatie van de doelen zijn per land van de VN verschillend. Eén ding is wel zeker, zowel overheden, NGO’s, kennisinstellingen, burgers én bedrijven zullen zich moeten inzetten om de doelen in 2030 te behalen.

BREEAM: Hesselink Koffie is de duurzaamste koffiebranderij van Nederland

Alles wat we doen, doen we met aandacht voor mens en milieu. Daarin gaan we best ver. Vorig jaar heeft ons pand een volledige vernieuwbouwing ondergaan. Het doel hiervan was om een volledig duurzaam bedrijfspand te realiseren. Met trots kunnen we stellen dat dát doel behaald is: de verbouwing is beloond met een
BREEAM
×
BREEAM
BREEAM-NL BREEAM-NL is hét instrument om integraal de duurzaamheid van nieuwe gebouwen, bestaande gebouwen, gebieden en sloopprojecten te meten en te beoordelen. BREEAM-NL bevat dan ook negen verschillende duurzaamheidsonderwerpen: management, gezondheid, energie, transport, water, materialen, afval, landgebruik en ecologie en vervuiling, waarop wordt beoordeeld of een bedrijf duurzaam is of niet. Certificeren met BREEAM-NL betekent dat […] Lees meer BREEAM certificate
In-Use 4-sterren certificering.
Met dit certificaat op zak is Hesselink Koffie officieel de duurzaamste koffiebranderij van Nederland.

Energie

Ook zijn we ons zeer bewust van het belang van hernieuwbare energie voor onze aarde. Met onze 850 zonnepanelen, welke goed zijn voor 175.000 kWh per jaar, wekken we stroom op voor de productie van onze koffie en het verwarmen van ons pand. Hierdoor hebben wij geen gas nodig en is Hesselink Koffie stroomtechnisch energieneutraal. Voor het branden van de koffie kopen we groen gas in en leveren onze overproductie lokaal terug via AGEM.

CO2-neutraal

Dat er tijdens de productie en het transport van onze koffie komt er CO2 vrij. Dat kunnen we helaas niet voorkomen. Wat we wel kunnen doen, is deze uitstoot zoveel mogelijk compenseren. Dit doen wij onder andere door gasloos te verwarmen en het aantal transporten te beperken. Daarnaast dragen we, met onze foundation, bij aan duurzame oplossingen in de oorspronglanden. Helaas is 100% CO2-vrij ondernemen nog niet mogelijk. Maar gelukkig wordt men zich steeds bewuster en kunnen we maatregelen treffen waar mogelijk.

EEN GROENE TUIN

Niet alleen het pand van Hesselink Koffie is volledig verduurzaamd, ook de rest van het terrein heeft een flinke opknapbeurt gehad. En dat werpt zijn vruchten af: Hesselink Koffie is het eerste Nederlandse bedrijf met een
NL-Greenlabel A
×
NL-Greenlabel
NL-Greenlabel Het NL-Greenlabel is ontwikkeld door Nico Wissing en Lodewijk Hoekstra in samenwerking met Royal Haskoning DHV en is gespecialiseerd in het meetbaar verduurzamen van de leefomgeving. Het label beoordeelt producten en diensten op zeven duurzaamheidsindicatoren: sourcing, samenstelling, productie, duurzaamheid, onderhoud, energie en end-of-life. Dat wil zeggen dat de bedrijfstuin moet voldoen aan goedgekeurde planten, […] Lees meer
voor terreinen. Zowel dier als mens beweegt zich hierdoor in een fijne, groene omgeving waarvan iedereen gelukkiger wordt. Het NL-Greenlabel is ontwikkeld door Nico Wissing en Lodewijk Hoekstra, in samenwerking met Royal Haskoning DHV. Het label beoordeelt producten en diensten op duurzaamheidsindicatoren:

  • sourcing
  • samenstelling
  • productie
  • duurzaamheid
  • onderhoud
  • energie en end-of-life

Planten, materialen en producten moeten aan bepaalde eisen voldoen om het label te kunnen behalen. Zo heeft Hesselink Koffie onder andere een retentievijver en afgestemde vegetatie, een insectenhotel en vleermuis- en vogelkasten aangelegd en gebruik gemaakt van grind dat CO2 bindt en divers materiaal hergebruikt. Hier zijn onder andere tuinbanken van gemaakt.

Circulair ondernemen

Rotterzwam

Hesselink Koffie werkt samen met Rotterzwam. Zij maken het mogelijk om koffiedrap een tweede leven te geven. De tonnen koffiedik die achterblijven als afval, dienen als kweekgrond voor oesterzwammen. Rotterzwam heeft in Rotterdam zeecontainers waar oesterzwammen op koffieprut gekweekt worden. Dit is een prachtig voorbeeld van hoe wij restafval weer een tweede leven geven.

UNWASTE

Net zoals koffiedik goed is voor oesterzwammen, functioneert het ook goed als grondstof voor bijvoorbeeld zeep. Zo is Hesselink Koffie onlangs een samenwerking aangegaan met Unwaste. Zij zijn een initiatief dat koffiedik weet om te toveren tot een unieke handzeep. Wij zijn een zeer duurzame koffiebranderij en daar zijn we trots op. Wat we ook ontwikkelen of waar we ons ook mee bezighouden, we zorgen ervoor dat iedereen er beter van wordt. De duurzame jas die wij hebben aangetrokken, die zit ons dan ook als gegoten. Wij willen namelijk dat iedereen gelukkiger wordt van koffie.

Lucky Bird

In Nederland gooien we ca. 250 miljoen kg koffiedrab weg. Lucky Bird maakt nieuwe producten met deze reststroom. Hiermee roept Lucky Bird een halt toe aan de ongebreidelde stort van een grondstof. Dat is niet alleen goed voor onze samenleving maar uiteindelijk ook voor de producenten. THE LUCKY CUP bevat als grondstof koffiedrab. De kopjes zijn daarnaast onderdeel van een circulair systeem waardoor zowel boer, koffie-aanbieder als jij er gelukkiger van worden: een deel van de opbrengst gaat namelijk terug naar de koffieboer.

Stack It

Omdat we koffie als een service zien, betekent dit dat we ons bekommeren om alles wat bij koffie komt kijken. Zo ook het afval. Samen proberen we zo min mogelijk afval te creëren. Om onze klanten te helpen met verduurzamen bieden wij in samenwerking met onze bekerleverancier Moonen een beker kringloopconcept aan: STACK IT. Zo geven we invulling aan de circulaire economie en voorkomen we onnodig grondstofgebruik. Met STACK IT ontzorgen wij onze klanten met duurzaam drinkgemak. Wij leveren de biologische afbreekbare suikerrietbekers en aanverwante producten. Na gebruik zamelen wij deze producten weer in en voeren ze af. De gebruikte bekers worden omgezet tot biogas of compost.

Coffee as a service

Coffee as a Service ® is een samenwerking tussen koffiebranders, lokale verwerkers van koffiedik en de koffiedrinker. producent eigenaar blijft van het product over de levenscyclus, is prima toepasbaar op koffiebonen. Wist je dat slechts 0,2% van de koffieboon in je kopje terecht komt, de overige 99,8% is afval en belandt meestal bij het restafval en vervolgens in de vuilverbranding. Dat is zonde, want er is nog veel waarde uit dit organisch materiaal te halen. Met Coffee as a Service ® mag de klant de koffiebonen vermalen, er heet water over gieten, maar de boon blijft eigendom van de koffieleverancier. De klant leaset de koffieboon als het ware. C.A.A.S zorgt voor de meest vriendelijke manier van verwerking voor Moeder Natuur. Zij kiezen voor de meest hoogwaardige manier van verwerken die voorhanden is. Daarbij laten ze zich inspireren door de biomassa visie van Natuur & Milieu. Verbranden is nooit een optie

Servies met een sociaal verhaal

Maatschappelijke betrokkenheid is voor Hesselink Koffie een belangrijke zaak. We voeren dit zo veel mogelijk door in ons bedrijf, óók in onze servieslijnen. Onze Meaningful Art serviescollectie bestaat uit twee servieslijnen die beide ontworpen zijn door kunstenaars met een beperking. Op die manier krijgen de kunstenaars een podium. Wendy van Estinea ontwierp een vrolijke kunstserviescollectie en Quinten, een jongen met autisme, ging juist voor een abstracter ontwerp. In tegenstelling tot ons ‘reguliere’ servies, betaalt de klant een kleine symbolische bijdrage voor het Meaningful Art servies. De opbrengsten worden in zijn geheel naar Stichting Vrienden van Estinea of aan het Autismefonds gedoneerd.

BEKIJK AL ONZE STAPPEN VAN GROEN NAAR GELUK:

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten en verder gaan