135 jaar

Onze geschiedenis…

Voorjaar 2015. Even twijfelt Gerrit Hesselink voordat hij zijn handtekening zet onder de koopakte van het ‘buur’pand aan de Rondweg-Zuid 93. Hij werpt een blik naar buiten: “het buur pand staat al langer dan vandaag te koop, het is nu of nooit.”  Zijn veelbelovende handtekening zal invloed hebben op de toekomst van Hesselink Koffie. 

Het blad voor Gerrit schopt van ongeduld om beschreven te worden. De wel gezonde twijfel komt opdagen: “Is het een verantwoorde investering?” Gerrit glimlacht naar de notaris en vol zelfvertrouwen drukt hij krachtig met zijn pen. De gebogen lijnen drijven over het spierwitte papier en hij eindigt met een punt. Zo, de handtekening staat op de notariële akte. Handen worden geschud. Gerrit constateert: “Het moment is daar.”

Voorzichtig begint Gerrit met dromen. Zijn gedachten gaan alle kanten op: “Hoe gaan we deze extra ruimte (meer dan verdubbeling) inzetten om de efficiëntie, maar vooral de toekomstbestendigheid te vergroten?” Zo, laat de uitdaging maar beginnen.

Wist je dat..

Hesselink Koffie kent een indrukwekkende geschiedenis. Een geschiedenis die het delen waard is. Deze kun je hieronder lezen. Wil je echter meer weten over ons familiebedrijf? Lees dan ons gehele verhaal. In ons verhaal lees je alles over hoe wij onze koffiebonen selecteren, branden, verpakken en van het restproduct weer nieuwe producten maken. Maar ook hoe duurzaamheid en kwaliteit als rode draad door ons bedrijf heenlopen. Hoe we elke dag weer voor de duurzaamste oplossing gaan en welke keurmerken wij inmiddels allemaal mogen voeren.

Lees onze bijdrage

Hoe het allemaal begon..

Terug in de tijd, naar 1885. Het Centrum van Winterswijk. Het meest oostelijke deel van de Achterhoek. Toentertijd een broedplaats voor vele andere ondernemers. Daar waar, de eerste generatie, J.W. Hesselink, op 22-jarige leeftijd, de fundamenten legde voor de koffiebranderij. Daar waar het allemaal begon.

Als kleine kruidenier, vroeger ook wel grutter genoemd, handelde J.W. Hesselink in zijn zogenoemde koloniale waren, zoals koffie en thee. Ze brachten, iedere dag weer, met een glimlach verwarmend, vol liefde voor het vak, het geluk van het zwarte goud aan het oostelijke gedeelte van Nederland. Ook brandde hij koffie voor de verkoop in zijn eigen winkel.

Ruim 37 jaar later, in 1922, namen de zonen die al langer meewerkten de zaak over. Zo ontstond J.W. Hesselink & Zn. en werd Stoom Koffiebranderij verleden tijd. Bij de overname werd gekozen voor verdere specialisatie in het branden van koffie voor andere kruidenierswinkel in de regio. De kwaliteit van Hesselink Koffie stond toentertijd al wijd en zijd bekend. In diezelfde periode verkochten ze de winkel en gingen de broers in hetzelfde pand verder met de branderij. Het ging bewonderenswaardig goed met de kruidenierswinkel die koffie van Hesselink Koffie verkochten. Maar als snel pakten donkere wolken zich samen. Je hoort er wel eens over, situaties waarin je heel snel moet schakelen, die de manier van werken voorgoed veranderen. 1940 was het begin van een periode waarin J.W. Hesselink jr. en zijn broers een flinke klap te verduren kregen…

Tijdens de tweede wereldoorlog raakte de koffievoorraad op, eerst op de ‘bon’, maar later was er ook geen aanvoer meer uit oorspronglanden. Er was dus geen productie, behalve de mondjesmaat branden van cichorei koffie. Maar achter elke wolk schijnt óók weer zon. Na de Tweede Wereldoorlog werd de draad zo goed en zo kwaad als het kon weer opgepakt. De stroom met ruwe koffie kwam langzaam weer op gang en daarmee ook de omzet. Het duurde niet lang of er trad een ander dilemma op. Aangezien A.G. Hesselink en zijn broers graag in uitdagingen dachten, gingen zij ook hier de provocatie aan. Veel bestaande klanten bestonden inmiddels niet meer met hun bedrijf of stopten in verband met het gebrek aan opvolging. Dit alles kwam door de toenemende concurrentie van supermarkten.

De kleine kruideniers verdwenen. J.W. Hesselink & Zn. werd gedwongen hier creatief en ondernemend op in te spelen. Inmiddels was de derde generatie in de zaak aangenomen en hij stond er al snel alleen voor doordat zijn oom en vader vlak na elkaar overleden. Maar Jan Hesselink wist het zeker: het moest anders. Het kon achteraf de verkeerde keuze zijn, maar een uitdaging ging hij niet uit de weg. Jan koos voor het afzetkanaal: horeca. Hij specialiseerde zich in grootverbruik. Een goede keuze, want de welvaart nam toe en daarmee ook de drukte in de horeca. Al snel werden er meer dan ooit kilo’s koffie geproduceerd. Hij leverde tot en met 1983 de koffie zelf regionaal uit. In september 1983 overleed Jan na een kort ziekbed vrij plotseling en zoon Gerrit nam koud, uit militaire dienst de zaak over. Wel met steun van zijn moeder, die al jaren meewerkte op de branderij. Een nieuwe generatie betekende nieuwe ideeën ofwel, nieuwe mogelijkheden. Gerrit Hesselink als jongeman, koos voor grootse avonturen. Gerrit Hesselink ging de uitdaging aan.

Destijds was Hesselink Koffie regionaal. Gerrit Hesselink had echter grotere plannen. Hij wilde van Hesselink Koffie een merk maken met landelijke bekendheid en dekking. Zonder ook maar enige twijfel ging hij ervoor. Dit was ook nodig om te overleven in een veranderende markt. Koffie branden werd een onderdeel van het hele concept wat je als brander moest aanbieden. Door de opkomende vraag van espresso koffie, moest je ook apparatuur aanbieden, met bijpassende branding. Deze groei eiste meer professionaliteit en ruimte. Maar de regelgeving werd ook strenger, op het gebied van milieu en voedselveiligheid. Waardoor de keuze om te verhuizen makkelijk werd. In 1985 vierde Hesselink Koffie het 100-jarig bestaan en werd er gekozen voor het pand op het bedrijventerrein in Winterswijk.

‘Achter een succesvolle man staat een sterke vrouw.’ Gerrit’s vrouw Carli ondersteunde Gerrit destijds met het bezorgen van vele geluksmomenten. Carli bracht in haar Audi 100, de kilo’s geluk rond zodat Gerrit zich kon focussen op het prospecteren. Ofwel, Gerrit ging op jacht naar nieuwe klanten en struinde het hele land hiervoor af. Want geluk creëer je samen, niet alleen.

Door deze keuzes ontwikkelde Hesselink Koffie al snel zijn eerste groeispurt. Binnen tien jaar werd het pand alweer te klein, dus er moest een oplossing komen. Het nét ontwikkelde nieuwe stuk industrie aan de Rondweg-Zuid, lijnrecht tegenover de Ambachtsstraat, kwam vrij. De keuze was snel gemaakt. Gerrit zag deze locatie als een plek met een toekomst, een plek met verdere expansie. Zijn droom werd werkelijkheid. Hij hoefde niet langer meer te staren naar de overkant. Want in 1994 besloot Gerrit Hesselink om nieuw te gaan bouwen op de Rondweg-Zuid, het stuk grond aan de overkant, hemelsbreed 150 meter verder. Hier werd de eerste versie van het huidige, bedrijfspand van Hesselink Koffie gebouwd. 

Inmiddels bestond Hesselink Koffie niet alleen maar uit Gerrit en Carli, er waren ondertussen drie medewerkers aangenomen die de productie en administratie op zich namen. In deze nieuwbouw werd er een Coffee Coaching Center gecreëerd. Deze werd en wordt nog steeds gebruikt als demonstratieruimte voor koffieapparatuur, maar ook voor koffietrainingen. Ná de nieuwbouw van 2006, werd al snel duidelijk dat er nieuwe productiemachines bij moesten en het magazijn moest verdubbeld worden om verdere groei mogelijk te maken. Het resulteerde in uitbreiding van de productieruimte en de aanschaf van een volledig geautomatiseerde productielijn. Echter, meer productie betekende ook meer administratie. 

Het 125-jarig jubileum naderde en met de vierde generatie aan het roer, uitgegroeid als landelijk opererende brander en met een nieuwe ‘koffielijn’ genaamd Fingerprinted onder het vergrootglas, werd het tijd voor een volgende stap. Koffiebranderij J.W. Hesselink & Zn. werd bekroond met het predicaat Hofleverancier. Tijdens de receptie, die plaatsvond in de hal waar normaal gesproken de koffiebonen worden gebrand en verpakt, liet Hesselink weten dat het predicaat Hofleverancier niet zomaar werd verleend. Na de aanvraag volgt een uitgebreid antecedentenonderzoek dat moet uitwijzen of ondernemer en bedrijf wel ‘van onbesproken gedrag’ zijn. Daaruit bleek dat Hesselink Koffie het predicaat Hofleverancier met overtuiging mag voeren.

Gerrit Hesselink kiest ervoor om in 2011 (het jaar ná het 125-jarige jubileum) een aannemer in de arm te nemen. De verbouwing resulteerde in een verdieping bovenop het bestaande kantoor, het kantoorgedeelte werd aangepakt en volledig gerenoveerd.

Begin 2015. Het ‘buur’ pand aan de Rondweg-Zuid, waar tot begin deze eeuw zich een bouwmarkt vestigde, stond al jaren leeg. Een geluk bij een ongeluk. Vooruitkijkend naar de toekomst, met nog steeds een gezonde, groeiende omzet, besloot Gerrit Hesselink het ‘buur’ pand te kopen. En nam het in 2016 in gebruik als magazijn. Twee panden naast elkaar. Het was makkelijk, maar niet helemaal ideaal. Pallets met dozen gebrande koffie moesten altijd buiten om, vooral het Nederlandse klimaat in acht nemend. Niet geheel praktisch en aangenaam voor de werknemers die op beide plekken moesten zijn. Er spookte honderdduizend vragen door zijn hoofd. Voorzichtig begon Gerrit te dromen. Zo, laat de uitdaging maar beginnen. 

Een nieuwe periode..

Voordat er serieuze plannen gemaakt werden voor het vernieuwbouwen, werd er eerst onderzoek gedaan en gebrainstormd. Samen met de architect, Het Fundament, is Gerrit, met z´n vrouw, Carli rond de tafel gaan zitten. Er waren drie belangrijke eisen: het moest praktisch en efficiënt zijn, esthetisch, waarde toevoegen en voorbereid zijn op de toekomst ofwel duurzaam. Ze wisselden van gedachten, wensen werden in kaart gebracht en ideeën werden besproken. 

Een ding werd al snel duidelijk; duurzaamheid werd hét toverwoord voor de vernieuwbouwing. De plannen voor de nieuw- en verbouw moesten geschetst worden met aandacht voor mens en milieu. Vol overtuigingskracht had Gerrit Hesselink deze filosofie inmiddels omarmt en geïntrigeerd in zijn bedrijfsvoering.  Na veel onderzoeken, brainstormsessies, schetsen, discussies, lezen en elders inspiratie opdoen, werd de knoop doorgehakt. Er werd bewust veel tijd voor genomen, er werd over alles wel twee keer nagedacht. Want de vernieuwbouwing moest net als de corebusiness van Hesselink Koffie niet alleen geluk brengen aan de mens, maar ook aan het milieu.

Gerrit nam een duik in de uitdagingen en ambities van de organisatie. Twee bestaande gebouwen aan elkaar verbinden is opzich al een uitdaging. De KoffieHub nam hier een belangrijke plek in. Deze verbindt niet alleen de drie gebouwen met elkaar, maar ook de mensen. Op deze manier hoopt Gerrit hier andere ondernemers te inspireren om betekenisvol te ondernemen en duurzaam te bouwen.

Gerrit ging niet één, maar tweede uitdagingen aan. Het toekomstbestendig maken van Hesselink Koffie was niet alleen, een volledig duurzaam bedrijfspand, maar dit moest als een rode draad door de gehele corebusiness van Hesselink Koffie lopen.

Via de Dutch Green Building Counsel, kwam Gerrit terecht bij hét instrument om integraal de duurzaamheid van nieuwe of bestaande gebouwen te meten en te beoordelen. Ofwel het

BREEAM-NL
×
BREEAM
BREEAM-NL BREEAM-NL is hét instrument om integraal de duurzaamheid van nieuwe gebouwen, bestaande gebouwen, gebieden en sloopprojecten te meten en te beoordelen. BREEAM-NL bevat dan ook negen verschillende duurzaamheidsonderwerpen: management, gezondheid, energie, transport, water, materialen, afval, landgebruik en ecologie en vervuiling, waarop wordt beoordeeld of een bedrijf duurzaam is of niet. Certificeren met BREEAM-NL betekent dat […] Read more BREEAM certificate
certificaat. Op deze manier kun je het borgen en aantonen, in plaats van alleen uit te spreken: ‘We hebben een duurzaam gebouw.’ Dit paste perfect in het duurzaamheidsplaatje welke Gerrit voor ogen had.

BREEAM-NL bevat negen verschillende duurzaamheidsonderwerpen: management, gezondheid, energie, transport, water, materialen, afval, landgebruik en ecologie en vervuiling. Dit werd een hele uitdaging, voor Hesselink Koffie met een bestaand gebouw. Daarom werd er bij iedere beslissing die genomen werd, eerst een bouwvergadering ingelast, om samen met de aannemer, de architect en dergelijke partners de mogelijkheden te bekijken die aan het certificaat voldeden.

Bij iedere overweging die gemaakt werd tijdens de verbouwing kwamen de verschillende BREEAM-NL  duurzaamheidsonderwerpen op tafel. Zo ook voor de energie en uitstoot. Dus Gerrit heeft daarom samen met andere partners ervoor gekozen om all-electric te verwarmen door middel van lucht warmtepompen. Het nadeel hiervan is het extra energiegebruik in de vorm van stroom. En met de zonnepanelen waren zij energieneutraal, nu hebben ze naast de huidige 400 zonnepanelen, 450 extra panelen geplaatst, met een totaal van 850 panelen. Om  weer neutraal in gebruik  te zijn. De extra investeringen voor deze BREEAM-certificering en duurzame maatregelen waren pittig en vele malen hoger als wanneer je het conventioneel zou doen. Maar bij Gerrit is het alles, of niets.

De vernieuwbouwing kenmerkt zich door het toevoegen van zo min mogelijk ‘nieuw’ materiaal, het hergebruik van materiaal en gebruik van materiaal dat vaker dan één keer gebruikt kan worden. Zo is de gevel van het stuk nieuwbouw voorzien van BREEAM gecertificeerde Bamboe planken. De bestaande achtergevel is omgetoverd tot een Green-Wall. Wat zeer efficiënt is voor de opvang van fijnstof. Hierdoor verbetert de esthetiek zonder dat de gevel wordt vervangen. Daarnaast zorgt het groen voor een natuurlijke zonwering en levert het een bijdrage aan een betere leefomgeving. Op het dak van de KoffieHub is een groendak uitgevoerd. Het sedumdak helpt bij het geleidelijk afvoeren van water en zorgt voor een verhoogde isolatie. Ook is in het ontwerp rekening gehouden met het binnenklimaat. Het nieuwe pand is dan ook CO2 neutraal door het gebruik van warmtepompen en zonnecollectoren.

De vernieuwbouwing ging óók gepaard met natuur-inclusief bouwen ofwel met het aanleggen van een zeer duurzame buitenomgeving. Als échte Achterhoeker voelde en voelt Gerrit Hesselink zich nog steeds zo betrokken bij de natuur, dat hij nóg meer waarde wilde toevoegen aan de buitenomgeving en de natuur wil helpen om gezond te blijven. Daarom hield hij zich niet alleen aan de tuin eisen van BREEAM, maar ging hij zelfs een stap verder. Waar BREEAM stopt, ging
NL-Greenlabel
×
NL-Greenlabel
NL-Greenlabel Het NL-Greenlabel is ontwikkeld door Nico Wissing en Lodewijk Hoekstra in samenwerking met Royal Haskoning DHV en is gespecialiseerd in het meetbaar verduurzamen van de leefomgeving. Het label beoordeelt producten en diensten op zeven duurzaamheidsindicatoren: sourcing, samenstelling, productie, duurzaamheid, onderhoud, energie en end-of-life. Dat wil zeggen dat de bedrijfstuin moet voldoen aan goedgekeurde planten, […] Read more
verder. En dat bleek succesvol.

Het NL-Greenlabel is ontwikkeld door Nico Wissing en Lodewijk Hoekstra in samenwerking met Royal Haskoning DHV en is gespecialiseerd in het meetbaar verduurzamen van de leefomgeving. Het label beoordeelt producten en diensten op zeven duurzaamheidsindicatoren: sourcing, samenstelling, productie, duurzaamheid, onderhoud, energie en end-of-life. Dat wil zeggen dat de bedrijfstuin moet voldoen aan goedgekeurde planten, materialen en producten. Zo heeft Hesselink Koffie onder andere een retentievijver en afgestemde vegetatie, oude prullenbakken uit Amsterdam hebben een tweede leven gekregen in een insectenhotel, vleermuis- en vogelkasten en er is gebruik gemaakt van grind dat Co2 bindt en divers materiaal hergebruikt. Hier zijn onder andere tuinbanken van gemaakt, waar de Hesselink Koffie familie, tot op de dag van vandaag, hun dagelijkse dosis vitamine-D opvangen.

Het verbouwen moest natuurinclusief zijn. Ecologie is hier een onderdeel van. Dat wil zeggen dat de buitenomgeving ook een bijdrage moest leveren aan de biodiversiteit van de omgeving. Maar het kon nog beter namelijk, met goede regenwater infiltratie. Het behalen van het NL-Greenlabel is een ‘buitengewone’ prestatie die veel euforie met zich meebracht. De nieuwe tuin draagt bij aan de missie van Hesselink Koffie: geluk schenken. Dankzij de aangelegde tuin genieten zowel dier als mens van een fijne, groene omgeving waar iedereen gelukkiger wordt. Dat de tuin is bekroond met het hoogst haalbare label van NL-Greenlabel  is een waar geluksmoment voor Hesselink Koffie. 

Op Wikipedia staat het woord ‘hub’ voor: verbindingsstuk. Koffie brengt mensen bij elkaar. Het zorgt ervoor dat mooie herinneringen ontstaan én gedeeld worden. Koffie zorgt voor een verbintenis. Daarom werd het nieuwe pand van Hesselink Koffie voorzien van een ‘KoffieHub’. Een plek waar men kan genieten van een heerlijke kop koffie, rustig kan flexwerken, bedrijven samenkomen en zich kunnen laten inspireren. Maar de zogeheten KoffieHub is ook een plek waar mensen met een passie voor koffie en als toekomstwens de mogelijkheid krijgen om weer een stap dichterbij te zetten. En als toekomstwens willen zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook de mogelijkheid geven. 

De KoffieHub is de eyecatcher van de vernieuwbouwing geworden. De Hub is de nieuwe hoofdingang, de nieuwe ontvangst plek waar gasten en bezoekers ontvangen worden voor rondleidingen en presentaties. Door het open karakter worden alle bezoekers verbonden met de productie. Ook in de KoffieHub is er bijzonder veel aandacht besteed aan de circulaire inrichting ofwel er is veel gebruik gemaakt van second life en reused materialen. Denk bijvoorbeeld aan, behang van afgedankte jeans, tapijt van hergebruikte visnetten, afval en plantenbakken van gerecycled plastic, all-electric verwarmen en natuurlijk slimme LED verlichting. Overal is aan gedacht. 

Iedereen is het ermee eens dat ‘teamwork’ essentieel is voor zakelijk succes. Weinig mensen zijn zich ervan bewust van wat ´teamwork´ nou eigenlijk is. Gerrit weet hier alles van. Lange dagen, inclusief de weekenden heeft Gerrit met zijn gehele Hesselink Koffie team staan zwoegen en zweten om tot dit esthetisch eindresultaat te komen. De vernieuwbouwing moest er geweldig uitzien, waar je automatisch gelukkig van wordt, het moest functioneel zijn, mocht een open structuur hebben: ‘want iedereen mag zien waar Hesselink Koffie mee bezig is’, uiteraard duurzaam en toekomstbestendig zijn. Hij is trotser dan ooit, alles klopt, er is ontzettend hard voor- en aan gewerkt. Met opgeheven hoofd kan Gerrit zeggen dik tevreden te zijn met het eindresultaat van de vernieuwbouwing. Gerrit hoopt met het gerealiseerde pand en de buitenomgeving een inspiratiebron te zijn voor andere bedrijven. Bij Hesselink Koffie is iedere dag inmiddels een feestje!

Want de échte Achterhoekse koffiebrander geeft zelfs koffiedrab een tweede leven. Er blijven namelijk tonnen koffiedik achter als afval. Gerrit ziet er kweekgrond in voor oesterzwammen. De circulaire paddenstoelen gedijen goed op koffiedik. In Rotterdam is daarom enkele jaren geleden een project onder de naam Rotterzwam opgezet, waarbij oesterzwammen in geconditioneerde zeecontainers worden gekweekt met koffieprut. Net zoals koffiedik goed is voor oesterzwammen, functioneert het ook goed als grondstof voor bijvoorbeeld zeep. Zo is Hesselink Koffie onlangs een samenwerking aangegaan met Unwaste. Zij zijn een initiatief dat koffiedik weet om te toveren tot een unieke handzeep genaamd SOOP.

Of Hesselink Koffie de duurzaamste koffiebrander is? Dat durft hij niet met zekerheid te zeggen. Maar wel de duurzaamste koffiebranderij van Nederland. Natuurlijk niet voor eeuwig, hopelijk volgen er meer duurzame koffiebranderijen. Maar Hesselink Koffie loopt in ieder geval niet achter de feiten aan.

Gebouwtechnisch kan het bedrijfspand nu even vooruit. Maar er is en blijft altijd ruimte voor verbetering, óók bij Hesselink Koffie. Met argusogen worden nieuwe ontwikkelingen bekeken. Zoals energiezuinige koffiebrand installatie of misschien binnenkort het produceren van waterstof, met overtollige energie. Gerrit is een voorvechter van een duurzamere wereld in combinatie met de betekeniseconomie, want wie goed doet, die goed ontmoet. Hij is dan ook nog lang niet klaar met zijn missie. Nu de vernieuwbouwing achter de rug is, kan hij zich weer op zijn volgende duurzame avonturen storten. Volgens Gerrit houdt verduurzamen nooit op: ‘’En dat is maar goed ook.”

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten en verder gaan